Traditioner

Så här i jultider så behövs det lite som bygger upp förväntningarna för barnen. På något sätt så känns det ibland som om vi tappar det där lilla men ändå betydelsefulla som får träda tillbaka för all stress och jäkt och alla måsten.

Man köper pepparkasdegen om man ska baka eller kanske tom låter bli, de finns ju färdiga i affären. Absolut ett mycket bra sätt för de som inte kan få till det med tiden men stämningen försvinner och känslan över att göra saker tillsammans hela familjen går bort.

I min lilla familj som består av mina två pojkar, en hund och en katt har vi skapat en tradition vid frukostbordet. Vi tänder ljusen och dukar fram smörgåsarna och det andra och sedan väljer jag som mamma ut en julsaga för dagen för att läsa för dem innan det jäktas iväg till skola och arbete. Otroligt mysigt och det värmer lite i hjärtat. Jag tror på det där att läsa för barn men även för vuxna, ska man vara praktisk så är det bra för barn, ordförrådet byggs ut automatiskt, de varvar ner och man får en trevlig stund tillsammans. Dessutom så ger det dem något att prata kring under dagen över tokigheter som händer i böckerna. För min del så väljer jag julsagor och berättelser för att på så sätt ge dem en bild av traditioner som finns, har funnits men glömts bort och hur det kan se ut i andra länder.

Så idag har vi läst Pettson får julbesök av Sven Nordqvist.

Igår läste vi Snickar Andersson och jultomten av Alf Proysen

Imorgon får vi se vad det blir ska ta en tur till biblioteket och fynda lite tror jag.
Mys nu på i frostvädret.

Tjing så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0